Werkwijze

In een traject van ongeveer acht weken organiseert een groep van tussen de 10 en 25 leerlingen van begin tot eind hun eigen filmfestival. In die acht weken gaat de groep:

  • Een festivalthema bedenken
  • Films selecteren
  • Een festivaltrailer maken
  • Het festival op school promoten en tickets verkopen
  • Passend randprogramma bedenken
  • Posters, logo’s kaartjes en stembiljetten ontwerpen
  • De festivallocatie aankleden
  • De festivaldag zelf regelen en organiseren


De groep leerlingen wordt in dit hele proces begeleid door een projectleider, maar komt ook met andere experts in aanraking. Want wat maakt een filmfestival nu zo bijzonder als evenement? Hoe vertaal je een festivalthema naar concrete filmtitels, hoe regel je filmrechten en hoe maak je een pakkende festivaltrailer?

"Ik vond het zo leuk dat we helemaal vrij waren in al onze keuzes.
Het was echt óns festival!"
leerling 4 HAVO
Visser 't Hooft Lyceum

Wat doet het theater?

De belangrijkste functie van het theater is gastheer zijn van de uiteindelijke festivaldag. Daarnaast is het handig als het festival betrokken is bij het regelen van de filmrechten en het filmtransport, en kan optioneel al bestaand educatief aanbod (rondleidingen, workshops over het maken van films/trailers, een gastlessen van programmeurs of PR-medewerkers) geïntegreerd worden in het traject. Maar het enige wat écht nodig is om mee te doen als theater is dus, bioscoopzalen!

Wat doet de school?

Een groot voordeel van het Scholieren Filmfestival is dat het heel weinig vraagt van de school en de docenten. De projectleider is verantwoordelijk voor de begeleiding van de deelnemende leerlingen, en die heeft eigenlijk alleen een lokaal en een scherm nodig om aan de slag te kunnen gaan. Het is handig als er een coördinerende docent is voor het vormen van de organiserende leerlingen en het met de school afstemmen van de festivaldag, maar verder ligt het inhoudelijke gedeelte bij de projectleider maar natuurlijk voor bij de leerlingen zelf!

Scholieren Filmfestival en CKV

Het programma is geschikt voor leerlingen van de bovenbouw en sluit perfect aan bij het examenprogramma CKV:

  • Leerlingen doorlopen – begeleid door professionals – een creatief proces, met als eindproduct een thematisch filmfestival.
  • Ze verdiepen zich in projectmanagement, in de verschillende aspecten van de filmsector (productie, distributie, vertoning) en ze leren samenwerken.
  • Ook is er ruimte voor verdieping (Domein C).
  • De randprogrammering (een inleiding of nagesprek) maakt het mogelijk om koppelingen te maken met niet-kunstvakken, bijvoorbeeld Geschiedenis. Of om onderwerpen te verbreden aan de hand van verplichte CKV-dimensies (Feit versus Fictie, Amusement versus Engagement, Schoonheid versus Lelijkheid).

Meer weten? Neem direct contact op!