Werkwijze

Wat doen het SFF en de scholieren?

In een traject van ongeveer acht weken (maatwerk is mogelijk), onder begeleiding van een projectleider van het Scholieren Filmfestival (SFF), organiseert een groep van tussen de 10 en 15 leerlingen van begin tot eind hun eigen filmfestival. In die tijd gaat de groep:

  • Een festivalthema bedenken
  • Films selecteren
  • Een festivaltrailer maken
  • Het festival op school promoten en tickets verkopen
  • Passend randprogramma bedenken
  • Posters, logo’s kaartjes en stembiljetten ontwerpen
  • De festivallocatie aankleden
  • De festivaldag zelf regelen en organiseren
 

Naast de projectleider komt de groep ook met andere experts in aanraking. Want wat maakt een filmfestival nu zo bijzonder als evenement? Hoe vertaal je een festivalthema naar concrete filmtitels, hoe regel je filmrechten en hoe maak je een pakkende festivaltrailer?

Overigens is de invulling van het traject erg flexibel, en kan in overleg met de school aangepast worden. Bijvoorbeeld elke week een blokuur, of een verkort traject.

"Ik vond het zo leuk dat we helemaal vrij waren in al onze keuzes.
Het was echt óns festival!"
leerling 4 HAVO
Visser 't Hooft Lyceum

Wat doet de school?

Een groot voordeel van het Scholieren Filmfestival is dat het heel weinig vraagt van de school en de docenten. De projectleider van het SFF is verantwoordelijk voor de begeleiding van de deelnemende leerlingen, en leidt hen in de juiste baan. Daarvoor heeft de projectleider eigenlijk alleen een lokaal en een scherm nodig om aan de slag te kunnen gaan.

Het is handig als er een coördinerende docent is voor het contact met het SFF, het vormen van de organiserende leerlingen (het kernteam) en het met de school afstemmen van de festivaldag, maar verder ligt het inhoudelijke gedeelte bij de projectleider van het SFF en natuurlijk voor bij de leerlingen zelf!

Wat doet het theater?

De belangrijkste functie van het theater is gastheer zijn van de uiteindelijke festivaldag. Het enige wat dus écht nodig is om mee te doen als theater zijn bioscoopzalen!

Daarnaast is het altijd leuk als het theater een actieve rol speelt bij het festival! Denk aan het organiseren van een kijkje achter de schermen, of een workshop of gastles van een programmeur of marketing medewerker die geïntegreerd kan worden in het traject.

Scholieren Filmfestival en CKV

Het programma is geschikt voor leerlingen van de bovenbouw en sluit perfect aan bij het examenprogramma CKV:

  • Leerlingen doorlopen – begeleid door professionals – een creatief proces, met als eindproduct een thematisch filmfestival.
  • Ze verdiepen zich in projectmanagement, in de verschillende aspecten van de filmsector (productie, distributie, vertoning) en ze leren samenwerken.
  • Ook is er ruimte voor verdieping (Domein C).
  • De randprogrammering (een inleiding of nagesprek) maakt het mogelijk om koppelingen te maken met niet-kunstvakken, bijvoorbeeld Geschiedenis. Of om onderwerpen te verbreden aan de hand van verplichte CKV-dimensies (Feit versus Fictie, Amusement versus Engagement, Schoonheid versus Lelijkheid).

Meer weten? Neem direct contact op!